V marketingu hraje princip obdarovávání silnou roli. Dobrý reklamní předmět může ovlivnit vnímání vaší značky mnohem více, než by se mohlo na první pohled zdát. Proč tomu ale tak je? Proč je obdarovávání tak silným faktorem pro budování prestiže vaší značky a vašeho úspěchu?
Princip reciprocity
Lidé v sobě mají zakořeněný pocit, že musí oplatit laskavost, kterou jim někdo udělal. Neplatí to samozřejmě u každého, ale většina jedinců to tak má prostě od přírody nastavené. Pokud někomu dáte zadarmo dárek, i kdyby jen malý, vyvoláte v něm pocit, že vám musí přeci laskavost nějak vrátit. Dárky vyvolávají v lidech pozitivní emoce a mají větší sklon pak od vás koupit produkt, službu, vyplnit dotazník, zúčastnit se průzkumu nebo cokoliv, cop po nich potřebujete.

Emoční vazba
Dárky nejsou jen o tom, jakou mají hodnotu. Vyvolávají v lidech také určitou emoční stopu- Ta může být daleko silnější, než sebelépe propracovaná reklama. Pokud někomu dáte zdarma reklamní předmět, bude mít radost z toho, že dostal něco zdarma. Bude cítit, že ho firma uznává, protože tím dává přeci najevo, že si váží svých zákazníků. A také v něm buduje důvěru. Jedná se přeci o značku, která svým zákazníkům vrací něco nazpět.
Hmatatelný dar
Reklamní předměty jsou hmatatelné, fyzické předměty. A to může být v době, kdy se soustředíme především na digitální věci, velké plus. Hmatatelnost předmětu totiž posiluje jeho zapamatovatelnost. Pokud má člověk něco v ruce, může to držet a pravidelně to používá, vidí pak vaši značku na očích každý den. Z toho důvodu nejlépe fungují předměty denní potřeby, jako jsou propisky, deníky, hrníčky, textilie nebo třeba různá elektronika.

Užitečnost dárku
U dárku se nehodnotí jen jeho finanční hodnota, ale také to, jak je nám užitečný. To má většinou více vypovídající hodnotu, než jeho finanční hodnota. Proto pro své zákazníky vybírejte takové dárky, které jim k něčemu přispějí a ne takové, které budou jen tak ležet na policích.
